Monday, August 25, 2008

KOBİ’ler için kârlı büyümenin püf noktası

KOBİ’ler için kârlı büyümenin püf noktası



Küçük ve orta ölçekli işletmelerin kuruluş öncesi, sırası ve sonrasında içinden geçmekte olduğu süreçlerde, maliyet unsurlarının ön planda olduğu gözlemlenmektedir.

Kâr amacı için kurulan bir şirketin, kuruluşundan itibaren en vazgeçilmez ihtiyacı, satış fırsatlarına ulaşabilme, bunları yaratabilme ve en iyi şekilde yönetebilmektir.

Satışları artırmak, maliyetleri düşürmek ve verimliliği yükseltmek, bu amaca ulaşmak için gerekli olan 3 ana konudur. Bu konuların başarıyla sonuçlandırılması, insan kaynağına, finansal kaynaklara ve altyapı yatırımlarına bağlıdır.

Şirketlerin yaşam döngüsünü gerçekleştirme sürecinde en önemli unsurlardan biri olarak “zaman” karşımıza çıkmakta ve kısa zamanda çok daha fazla başarı elde edilmeye çalışılmaktadır.

Bu nedenlerden dolayı, satış fırsatlarının oluşması için gerekli platformun sağlanması, sosyal bir çevreyle yeterli bilgilendirmenin yapılması gereklidir. Geleneksel satış modelleri içinde bunu gerçekleştirmek mümkündür; ancak, rekabeti yüksek ortamlarda geleneksel satış modelleriyle zaman kaybetmek çok olasıdır. Bu yüzden, teknolojinin sağladığı olanaklar çerçevesinde, sadece yerel değil, aynı zamanda global bir pozisyon almak ve stratejileri buna göre saptamak gerekir.

Diğer yandan, ilk günden itibaren masrafları düşürmeye yönelik çalışmalar, altyapının kurulmasına olanak sağlamayacak ve gelişimin hızlı bir şekilde gerçekleşmesine engel olacaktır. Teknolojnin sunduğu olanaklar çerçevesinde, ihtiyacın artmasına bağlı olarak, başta ücretsiz, daha sonra da işletmenin büyümesine olanak sağlayacak minimum ödemelerle gerekli altyapının kurulması sayesinde, yatırım masrafları beklenenin çok altında gerçekleşebilir.

Özellikle kurumsal ihtiyaçlarını karşılarken zaman ve maddi kayıplara uğrayan KOBİ’ler, şirket kuruluşundan başlayan; ofis için örnek kontratlara ihtiyaç duyan; kırtasiye alımı, kartvizit basımı, kurumsal kimlik tasarımı, kampanya ve diğer günlük hizmetlerin organizasyonuna kadar süren döngü içinde farklı noktalarda zaman harcama ve koşuşturma içinde bulunmaktadır.

KOSGEB tarafından hazırlanan, Türkiye’nin KOBİ Haritası’na yönelik KOBİ Araştırma Raporu’na göre, yapılan anketlerde (Kaynak: KOBİ Finans Dergisi, Sayı: 6) İnternet bağlantısı olan işletmelerin oranı yüzde 60’a yakındır. İnterneti kullanım amacı ise yenilik ve gelişmeleri yakından izlemek, bunlardan faydalanabilme imkanlarını yükseltebilmektir. Bunun karşısında, elektronik ticaret yapan firmaların oranı yüzde 6 seviyesindedir. Anketteki işletmelerin yüzde 30’u bilgisayarı muhasebe amaçlı kullanmaktadır. Bunu yüzde 25 ile üretim, yüzde 23 ile araştırma ve yüzde 6 ile tasarım amaçlı kullanımlar izlemektedir.

Anketin son bölümünde, işletmelerin geleceğe yönelik ihtiyaçlarına yer verilmiştir. Buradaki verilere bakıldığında, firmaların yüzde 63’ü ek finansman, yüzde 49’u ek işletme sermayesi, yüzde 37’si kalitenin iyileştirilmesi, yüzde 44’ü dış pazara açılma, yüzde 48’i ise iç pazarda büyüme ihtiyacı hissetmektedir. Markalaşma ihtiyacı hisseden firmaların oranı yüzde 40 olurken, nitelikli uzman personel ihtiyacı yüzde 42, teknoloji iyileştirme ihtiyacı yüzde 53 olarak ortaya çıkmaktadır.

Şu anda internet üzerinden KOBİ’lere yönelik sağlanan teknolojik çözümler son derece dağınık ve verimsiz olduklarından, herhangi bir fayda sağlamamakta, internette yapılaşan yeni olguları da KOBİ’lerin gözünde küçük düşürmektedir.

Daha verimli ve yenilikçi yaklaşımlara ihtiyaç vardır.

Mehmet Bilginsoy - August 2008

No comments: