Tuesday, July 14, 2009

Basit olan güzeldir

Basit olan güzeldir


Yaşamımızdaki her olgu, kendi içinde dengesini bulmaya ve eşitlenmeye doğru ilerlemektedir. En iyi olarak adlandırdığımız şeylerin, esasında en basit yaklaşımlarla elde edildiğini görmekteyiz. Albert Einstein’ın prensiplerinde de basitlik ön plana çıkar; Einstein, yaklaşımlarında evrenin basitliği seçtiğine inanır. Çıkarmış olduğu teorem ve kuramlara bakacak olursak, bu inanışa karşı gelmenin faydası yoktur.

Basitlikle ilgili en güzel ürün örneğini, kişisel bilgisayarlarda görebiliriz. Eski uygulamalarla bağlantı ve entegrasyon ihtiyacı, geriye dönük uyumluluğu zorunlu kılmış ve kişisel bilgisayarları beklediğimizden daha zor ve karmaşık hale getirmiştir. Bu yüzden, Apple ürünleri daha başarılı ürünler haline gelmiş; iPod ve iPhone gibi ürünler, basitliklerinden ve kullanım kolaylıklarından dolayı başarılarını ispatlamışlardır.

Bazı kişilerin, işleri gerektiğinden daha karmaşık ve zorlu hale getirmek için özel becerileri bulunmaktadır. Bu durumu, daha çok, yöneticilerin yanlış tahminleri sonucu kendilerini haklı göstermek için harcadıkları yoğun çabalamalarda gözlemleyebiliriz.

Yahoo’nun eski ve yeni yönetimini karşılaştırdığımızda, bunu çok rahatlıkla görebiliriz. Eski yönetim, sürekli organizasyon değişiklikleriyle şirket içinde huzursuzluk yaratmış ve sonuç alamamış; ancak, yeni yönetimin basit yaklaşımıyla çok daha sağlıklı duruma gelinmiştir. Aynı durumu Sun’da da görebiliriz; dokuzdan fazla yeniden yapılanma gerçekleştirilmiş; ancak, sonuçlar hiç de iyi olmamış ve şirket Oracle tarafından satın alınmıştır.

Bazı kişiler için basitlik çok kolay görünür. IBM’de Lou Gerstner’in şirketin vizyonunu gelenekselleşmiş yapıdan BT hizmetlerine yönlendirmesi, gerçekleştirmiş olduğu en büyük başarılardan biridir. Gerstner’in planı, hem çok parlak, hem de eski vizyondaki yeniden yapılanmaya göre çok daha basit ve uygulanabilir idi. Ve bunda son derece başarılı olmuştur.

Google’ın kurucularının şirketi kurmaları ve ayağa kaldırabilmeleri çok zor bir başlangıçtı. “Arama”nın ne derece büyük bir iş olabileceğini, sadece etraflarındakiler değil kendileri bile düşünemiyorlardı. Ancak, onları Yahoo’nun kurucusunun bir “arama motoru” şirketi kurmaları için desteklemesi, hayatlarını değiştirecek bir başlangıç oldu. Böylesine basit bir şeyin bu kadar para kazandırabileceğini kim akıl edebilirdi?

Görülüyor ki, basitlik ve ana yetkinlikler son derece başarılı sonuçların alınmasını sağlarken, karmaşık (matriks organizasyonlar gibi) yaklaşımlar başarısızlıklara neden olmaktadır.

Kısaca, yönetimde basit olun ve basitliği temel alın. Eğer bazı şeyler çok karmaşık gelmeye başlıyorsa, tahminlerinizi ve yaklaşımınızı değiştirin ve tekrar deneyin. Hayattaki en güzel şeylerin basitlikten geldiğini unutmayın.

Mehmet Bilginsoy – July 09

No comments: