Fırsatların azaldığı, alternatiflerin çoğaldığı ve değerlerin giderek ucuzlamaya başladığı günümüzde, girişimcilik güncelliğini koruyan bir konu olarak gündemdeki yerini alıyor. Girişimciliğin özendirilmeye çalışıldığı bugünlerde, olanaklar doğal olarak sonsuz bir şekilde sunulmuyor; daha çok, girişimi gerçekleştireceklerin fedakarlıklarına ve kendilerini konularına adamalarına bağlı olarak yavaş yavaş ilerleme sağlıyor. Finansman, teknik destek, pazarlama, duyuru ve bununla birlikte düşünceleri yayma gibi sorunlar, girişimcilerin ister istemez hayallerine gem vuruyor ve heyecanlarını biraz da olsa gecikmeli bir şekilde yaşamalarına neden oluyor.
Özellikle büyük kurumlara ve şirketlere böyle bir ortamda çok büyük bir rol düşüyor. Bu rol, yukarıda bahsettiğim sorunların üstesinden gelecek gerçek desteği genç ve girişime açık beyinlere sağlamaktır. Bu destek, hem kendilerinin gelişmesini ve yeni fırsatların oluşmasını, hem de girişimcilerin heyecanını katlayarak daha üretken olmalarını mümkün kılacaktır.
Teknoloji alanında başarılı girişim örneklerine göreceli olarak az rastladığımız ülkemizde, kendisinden çok söz ettirecek ve örnek bir çalışma olacak “Marro.ws”, iki genç girişimcinin azmiyle gelişmesini sürdürüyor. Günlük yaşamımızda hepimizin yaptığı, ancak, internet ortamında, web saklama ve işaretleme (bookmarking) sitelerindeki akıştan farklı olarak, bir gazete ya da dokümandaki size ait makaleyi kesip saklama ve fosforlu kalemle işaretleme olanağı sağlayan bir internet uygulaması. Düşündükleri fikri teknolojiyle daha kullanılır hale getiren Ali Rıza Babaoğlan ve Aykut Karaalioğlu’nu projelerinden ve girişimciliklerinden dolayı tebrik etmek gerekir. Bu tür saklı değerlerin ortaya çıkarılması ve kullanılır, hatta daha sonra satılabilir hale gelmesi, hepimizi sevindirecek ve özentilerimizi artıracaktır.
Bu tür projelerin daha da fazlalaşması ve değerlerin ortaya çıkması için, girişimciliği teşvik edici uygulama ve programlara, hatta reklamlara ihtiyaç var. Bu arada, fikri olan ve bunu gerçekleştirmek isteyenler için daha kuvvetli mesajların verilmesi gerekiyor. Fikrin ne kadar büyük veya küçük olduğundan çok, hayatımıza kısa dönemde ne tür faydalar sağlayacağı, girişimcinin devamlılığını ve üretkenliğini sürdürmesi ön planda tutulmalıdır.
Marro.ws gibi daha nicelerini görmek istediğimiz girişimlere sahip çıkmalıyız. Bunlar, bir strateji olarak kurumların gündemine alınmalı. Gelir ve kârlılık baskısının olduğu şirketlerin orta ve uzun dönem için yapacakları bu küçük yatırımın getirisinin çok büyük olacağına kesin gözle bakmak gerekiyor. Son derece basit fikirlerin internet teknolojileriyle ne kadar büyük değerler olduğunu hepimiz gördük. En güzel örnek, bugün “Google” ve “Facebook” gibi şirketlerin değerlerinin Türkiye’deki özelleştirmelerden elde edilen gelirle karşılaştırılmasıdır.
Hiç yapmamaktansa geç olması daha iyi olan bu konuda, büyük şirketlerin ve kamu kuruluşlarının bu konuya daha fazla eğilmesi gerekir.
Mehmet Bilginsoy – July 09
No comments:
Post a Comment