Bilişimde Güçler Birleşmeli
BT pazarının telekom pazarıyla birleşmesi, yabancı yatırımın Türkiye’de yerleşmesi, birleşmeler ve yeni regülasyonlar, pazarın büyümesinde ana etken oldu. 2006 sonunda 22,7 milyar dolar seviyesine gelen pazar büyüklüğünün yaklaşık 17,6 milyar dolarlık (%77) bölümü, telekom operatörlerinin sağladığı hizmet gelirleri ve telekom donanımı satışlarından oluşuyor. Yeni teknolojilerin Türkiye’de kullanılmaya başlaması ve regülasyonların güncel olarak hayata geçmesi, pazarın daha da büyümesini tetikleyecek. İnternet kullanımının yoğunlaşması ve yaygınlaşması da büyümeyi olumlu yönde etkileyecek.
Bilişim sektöründeki daralmayı rahatlatmak için şu hususlara dikkat edilmeli:
• Bütçe kısıtlamaları kaldırılmalı ve yatırım planları açıklanıp projelere başlamak için ilk adımlar atılmalı.
• En büyük satın almayı yapan kamu sektörü, ilk kesinti kalemi olarak bilgi teknolojileri ürün ve ihtiyaçlarını görmemeli.
• AB projeleri oluşturulmalı, AB fonlarının kesin kullanımı sağlanmalı. Şu anda oluşturulamayan projeler nedeniyle kullanılamayan fonlar bulunuyor.
• Her ne kadar kur riskinin oluşmadığından bahsedilse de önümüzdeki dönemde kurda ciddi dalgalanmaların olması bekleniyor. Bu dalgalanmaya karşı önlem alınmalı.
• Orta ve Doğu Avrupa’da yatırım yapan Türk şirketlerine, bilgi teknolojisi ve hizmet ihtiyaçlarında Türk firmalarını seçecek şekilde hareket etmeleri önerilmeli.
• Verimliliğin artması için, örnekleme sistemi oluşturulmalı; aynı sektör içinde bulunan kurumlarda referans ziyaretleri desteklenmeli.
• Orta ve Doğu Avrupa ülkelerindeki örneklerin Türkiye için de bir örnek olması gerektiği hatırlatılmalı.
• Rekabet parametreleri, değerlendirmeler esnasında dikkatle ele alınmalı; yatırım için risk oluşturmamalı.
Türkiye’de hacim yoğunluklu satışlar, kâr oranlarının son derece düşmesine yol açmış; firmaları, farklılık ve değer katmak için alternatif ürün ve çözümlere yöneltmiş; rekabet koşullarının değişmesi nedeniyle farklı yaklaşım, ürün ve çözümlerin geliştirilmesine zorlamış ve yapılarında değişimi gerektirmiştir.
Her ne kadar farklı ürün ve hizmetler sunulsa da çözüm odaklı bir anlayışla ve stratejiler doğrultusunda ilerlenmelidir. Hizmet alan taraf, tek bir noktadan konsantre bir şekilde tüm BT ihtiyaçlarını sağlayabilen bir firmayla çalışabilirse, rekabetçi yapısında olumlu bir gelişmeyle, bulunduğu yeri koruyacaktır.
Teknolojinin sürekli gelişimi ve değişimi, rekabet kurallarını etkilemektedir. Her zaman baştan sona tek sağlayıcı olmanın mümkün olmadığı durumlarda, firmalar birbirleri ile rekabet etmek yerine, en iyiyi sunmak için güçlerini birleştirmelidirler. Rekabet unsurlarının daha çok fiyat yerine, içerik ve kaliteye doğru yönlendirilmesi, sektörün ve faydalananların gelişimini de destekleyecektir.
Günümüzde işbirliği olmadan sonuca ulaşmak ya da başarı elde etmek ve fayda sağlamak son derece zordur. Bu yüzden firmalar, karar vericiler ve alıcılar, mutlaka işbirliği konusunda hareket edecek şekilde ilerleme göstermelidirler.
Mehmet Bilginsoy
No comments:
Post a Comment