Kamunun Teknoloji Notu Düşük
2001 yılında katıldığım İnternet Haftası etkinliklerinde yapmış olduğum konuşmamda, e-devletle nelerin amaçlandığından ve bu amaçların gerçekleştirilmesiyle ne yararlar sağlanabileceğinden bahsetmiştim.
E-devletle,
· Devletin şeffaflaşması
· Devletin hızlı ve etkin bir şekilde işleyişinin sağlanması
· Her düzeyde vatandaşın yönetime katılımının sağlanması,
· Kurumlararası bilgi alışverişinin sağlanarak iş ve veri mükerrerliğinin önlenmesi,
· Kamunun hizmet verdiği vatandaşların yaşamlarının kolaylaştırılması,
· Karar vericilerin bilgiye dayalı karar verme süreçlerinin geliştirilmesi ve hızlandırılması amaçlanır.
- Bunların gerçekleşmesi durumunda
- Zamandan Kazanç
- Maliyetlerin Düşmesi
- Verimliliğin Artırılması
- Memnuniyetin Artırılması
- Ekonomik gelişimin desteklenmesi
- Hayat Kalitesinin Artması
- Bireysel katılımın artması gibi yararlar ortaya çıkacaktır.
6 yıl sonra değerlendirme yapıp yukarıdaki maddelerden hangileri gerçekleşti diye baktığımızda, bir gelişme olduğunu, ancak, bu gelişmenin 6 yıl içinde teknolojinin gelişim hızının çok gerisinde kaldığını hemen fark edebiliriz.
Evet, kamuda teknolojiden faydalanılıyor, yarattığı olumlu etkilerden hep bahsediliyor; ama, yatırım yapılması konusunda karar noktasına gelindiğinde, yapılan tüm çalışmalar ve heyecan bir anda sönüp sanki hiç teknoloji yokmuş gibi davranılıyor.
Yatırımın geri dönüşünü hızlandırmak için, kararlı ve istikrarlı bir şekilde teknolojiye yatırım yapılması ve düşünce sisteminin de bu yönde ilerleyecek şekilde desteklenmesi gerekir. Bugün, kurumlararası bilgi alışverişi tam olarak sağlanamamış durumdadır ve farklı noktalarda aynı türde iş tekrar tekrar gerçekleşmekte; verilerde bir bütünlük olmayıp, dağınık ve tekrar eden veriler ortaya çıkmaktadır.
Sistemsel olarak analizi yapılmış ve oturmuş bir yapı içinde, belirlenen kurallar dahilinde, isim-adres eşleştirmelerine bile gerek kalmadan verinin doğruluğunu saptamak çok kolaydır.
Şu anda kendi etrafımıza, kendi bilgilerimize bakalım. Kaç kere adres değiştirdiniz? Adresinizi her zaman aynı kısaltmalarla mı yazıyorsunuz? Sizden alınan bilgiler aynı formatta mı alınıp kaydediliyor? Sizin “siz” olduğunuzu belirten ana kriter/bilgi nedir? Kurumlararası bilgilerin paylaşılması ve kullanılması konusunda bilgileriniz güncel mi? Nüfus bilgileriniz doğru mu?.. Birçok konuda eksik bilgilerin tamamlanması ya da doğrulanması için birey olarak zaman harcamakta ve farklı problemler yaşamaktayız. Özellikle telefon ve İnternet bankacılığında bu tür problemleri düzeltmek için sıkça zaman harcamaktayız.
İnternet ve teknoloji, hayatımıza kolaylık getirmeli ve verimlilik sağlamalı. Kamuda, özellikle ana noktalarda, İnternet ve teknolojiye uygun olmayan bir hızda gerekli tanımlamalar yapılmaz, standartlar oluşmaz ve uygulama doğru olmaz ise, hayatımıza kolaylık ve verimlilik getirmek yerine, yeni problemlerle uğraşmak zorunda kalırız.
Temel kriterlerin, tanımlamaların ve formatların oluşturulması için, tek noktadan planlı hareket edebilen bir yapıya ihtiyaç var. Bunu geliştirmek için de her bireyin her zaman hizmet aldığı ortak nokta olan kamuda, teknoloji alanında düzenli ve teknolojinin gelişme hızıyla paralellik sağlayacak şekilde kararlar alınmalı ve uygulamaya koyulmalıdır.
Mehmet Bilginsoy
No comments:
Post a Comment